Univ.-Prof. Dr. Jörg-Tobias Kuhn
Weitere Informationen zu Univ.-Prof. Dr. Jörg-Tobias Kuhn
- Seit 10/2017: Universitätsprofessor (W2) für „Methoden der empirischen Bildungsforschung“, TU Dortmund
- 04/2016-09/2017: Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Institut für Psychologie in Bildung und Erziehung, Arbeitseinheit Diagnostik und Evaluation im schulischen Kontext (Prof. Dr. Elmar Souvignier), WWU Münster
- 10/2015-03/2016: Vertretung der Professur für Persönlichkeitspsychologie, Diagnostik und Beratung, FernUniversität in Hagen
- 12/2010-09/2015: Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Institut für Psychologie, Arbeitseinheit Statistik und Methoden (Prof. Dr. Heinz Holling), WWU Münster
- 02/2010-11/2010: Psychometriker, Teamleitung Methoden & Statistik, Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, Salzburg
- 01/2010: Promotion Psychologie, WWU Münster
- 04/2004-01/2010: Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Institut für Psychologie, Arbeitseinheit Statistik und Methoden (Prof. Dr. Heinz Holling), WWU Münster
- 02/2004-03/2004: Wissenschaftliche Hilfskraft, Institut für Arbeitswissenschaft (Prof. Dr. Holger Luczak), RWTH Aachen
- 01/2004: Diplom Psychologie, RWTH Aachen
- Item Response Theorie und Reaktionszeitmodellierung
- Meta-Analyse
- Multilevel- und Längsschnittsmodellierung
- Diagnostik und Intervention bei Lernschwächen, insb. Rechenschwäche
- Lernverlaufsdiagnostik
- Heterogenität in der Schule
- Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften
- Applied Cognitive Psychology
- Applied Psychological Measurement
- British Journal of Mathematical and Statistical Psychology
- Cognition
- Diagnostica
- Educational Psychology
- Empirische Sonderpädagogik
- European Journal of Psychological Assessment
- Frontiers in Psychology: Cognition
- Frontiers in Psychology: Educational Psychology
- Frühförderung interdisziplinär
- Journal of Child Psychology and Psychiatry
- Journal of Educational and Behavioral Statistics
- Learning and Individual Differences
- National Science Foundation
- Nature Scientific Reports
- Psychometrika
- Psychologie in Erziehung und Unterricht
- Psychology Learning and Teaching
- Scandinavian Journal of Educational Research
- Scientific Studies of Reading
- Trends in Neuroscience and Education
- Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
- Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
Zeitschriftenartikel
2021
Vanauer, C., Kuhn, J.-T., Chromik, S., & Doebler, P. (in press). Curriculum-based measurement of basic arithmetic competence: Do different booklets represent the same ability? Journal for Educational Research Online.
Förster, N., & Kuhn, J.-T. (in press). Ice is hot and water is dry - Developing equivalent reading tests using rule-based item design. European Journal of Psychological Assessment.
Kißler, C., Schwenk, C., & Kuhn, J.-T. (2021a). Zur Additivität kognitiver Defizitprofile bei komorbiden Lernstörungen. Lernen und Lernstörungen, 10, 89–101.
Kißler, C., Schwenk, C., & Kuhn, J.-T. (2021). Zur Additivität kognitiver Defizitprofile bei komorbiden Lernstörungen. Lernen und Lernstörungen, 10(2), 89–101. https://doi.org/10.1024/2235-0977/a000310
Ranger, J., Kuhn, J.-T., & Pohl, S. (2021). Effects of motivation on the accuracy and speed of responding in tests: The speed-accuracy tradeoff revisited. Measurement, 19(1), 15–38. https://doi.org/10.1080/15366367.2020.1750934
von Wirth, E., Kujath, K., Ostrowski, L., Settegast, E., Rosarius, S., Döpfner, M., … Kuhn, J.-T. (2021). The co-occurrence of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and mathematical difficulties: an investigation of the role of basic numerical skills. Research in Developmental Disabilities, 112, 103881. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103881
2020
DeVries, J. M., Kuhn, J.-T., & Gebhardt, M. (2020). What applying growth mixture modeling can tell us about predictors of number line estimation. Journal of Numerical Cognition, 6(1), 66–82. https://doi.org/10.5964/jnc.v6i1.212
Ranger, J., Kuhn, J.-T., & Ortner, T. M. (2020). Modeling responses and response times in tests with the hierarchical model and the three-parameter lognormal distribution. Educational and Psychological Measurement, 80(6), 1059–1089. https://doi.org/10.1177/0013164420908916
Ranger, J., Kuhn, J.-T., & Szardenings, C. (2020). Minimum distance estimation of multidimensional diffusion-based item response theory models. Multivariate Behavioral Research, 55(6), 941–957. https://doi.org/10.1080/00273171.2019.1704676
Ranger, J., Kuhn, J.-T., & Wolgast, A. (2020). Robust estimation of ability and mental speed employing the hierarchical model for responses and response times. Journal of Educational Measurement, 2020. https://doi.org/10.1111/jedm.12284
2019
Gebhardt, M., DeVries, J., Jungjohann, J., Casale, G., Gegenfurtner, A., & Kuhn, J.-T. (2019). Measurement invariance of a direct behavior rating multi item scale across occasions. Social Sciences, 8(2), 46_1–46_14. https://doi.org/10.3390/socsci8020046
Kuhn, J.-T., Schwenk, C., Souvignier, E., & Holling, H. (2019). Arithmetische Kompetenz und Rechenschwäche am Ende der Grundschulzeit: die Rolle statusdiagnostischer und lernverlaufsbezogener Prädiktoren. Empirische Sonderpädagogik, 11(2), 95–117. Abgerufen von https://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/Redaktion/Journale/esp-2019-2/esp_2-2019_95-117.pdf
Ranger, J., Wolgast, A., & Kuhn, J.-T. (2019). Robust estimation of the hierarchical model for responses and response times. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 72(1), 83–107. https://doi.org/10.1111/bmsp.12143
Schuchardt, K., & Kuhn, J.-T. (2019). Komorbidität von Lernschwierigkeiten. Lernen und Lernstörungen, 8(1), 5–6. https://doi.org/10.1024/2235-0977/a000251
2018
Kuhn, J.-T., & Schwenk, C. (2018). Onlinebasierte Diagnostik mathematischer Kompetenzen: Möglichkeiten und Grenzen. Lernen und Lernstörungen, 7(4), 231–235. https://doi.org/10.1024/2235-0977/a000232
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2018a). Estimating diffusion-based item response theory models: exploring the robustness of three old and two new estimators. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 43(6), 635–662. https://doi.org/10.3102/1076998618787791
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2018b). Modeling responses and response times in rating scales with the linear ballistic accumulator. Methodology, 14(3), 119–132. https://doi.org/10.1027/1614-2241/a000152
Szardenings, C., Kuhn, J.-T., Ranger, J., & Holling, H. (2018). A diffusion model analysis of magnitude comparison in children with and without dyscalculia: care of response and ability are related to both mathematical achievement and stimuli. Frontiers in Psychology, 8, 1615. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01615
2017
Förster, N., Kuhn, J.-T., & Souvignier, E. (2017). Normierung von Verfahren zur Lernverlaufsdiagnostik. Empirische Sonderpädagogik, (2), 116–122. Abgerufen von http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/esp/2-2017_20171018/esp_2-2017_116-122.pdf
Gold, B., & Kuhn, J.-T. (2017). A longitudinal study on the stability of self-estimated intelligence and its relationship to personality traits. Personality and Individual Differences, 106, 292–297. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.10.052
Raddatz, J., Kuhn, J.-T., Moll, K., Holling, H., & Dobel, C. (2017). Comorbidity of arithmetic and reading disorder: basic number processing and calculation in children with learning impairments. Journal of Learning Disabilities, 50(3), 298–308. https://doi.org/10.1177/0022219415620899
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2017). Detecting unmotivated individuals with a new model-selection approach for Rasch models. Psychological Test and Assessment Modeling, 59(3), 269–295. Abgerufen von https://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/3-2017_20170920/01_Ranger.pdf
Ranger, J., Kuhn, J.-T., & Szardenings, C. (2017). Analysing model fit of psychometric process models: an overview, a new test and an application to the diffusion model. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 70(2), 209–224. https://doi.org/10.1111/bmsp.12082
Schwenk, C., Kuhn, J.-T., Gühne, D., Doebler, P., & Holling, H. (2017). Auf Goldmünzenjagd: psychometrische Kennwerte verschiedener Scoringansätze bei computergestützter Lernverlaufsdiagnostik im Bereich Mathematik. Empirische Sonderpädagogik, 9(2), 123–142. Abgerufen von http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/esp/2-2017_20171018/esp_2-2017_123-142.pdf
Schwenk, C., Sasanguie, D., Kuhn, J.-T., Kempe, S., Doebler, P., & Holling, H. (2017). (Non-)symbolic magnitude processing in children with mathematical difficulties: a meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 64, 152–167. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2017.03.003
2016
Dobel, C., Dehmelt, V., Schwenk, C., Raddatz, J., Junghöfer, M., Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2016). Neurophysiological correlates of numerosity training in children with dyscalculia. International Journal of Psychophysiology, 108, 148. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2016.07.430
Kuhn, J.-T. (2016). Controlled attention and storage: an investigation of the relationship between working memory, short-term memory, scope of attention, and intelligence in children. Learning and Individual Differences, 52, 167–177. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.04.009
Kuhn, J.-T., Ise, E., Raddatz, J., Schwenk, C., & Dobel, C. (2016). Basic numerical processing, calculation, and working memory in children with dyscalculia and/or ADHD symptoms. Zeitschrift Für Kinder- Und Jugendpsychiatrie Und Psychotherapie, 44(5), 365–375. https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000450
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2016). A mixture proportional hazards model with random effects for response times in tests. Educational and Psychological Measurement, 76(4), 562–586. https://doi.org/10.1177/0013164415598347
Ranger, J., Kuhn, J.-T., & Szardenings, C. (2016). Limited information estimation of the diffusion-based item response theory model for responses and response times. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 69, 122–138. https://doi.org/10.1111/bmsp.12064
Stein, A., Wunderlich, R., Lau, P., Engell, A., Wollbrink, A., Shaykevich, A., … Pantev, C. (2016). Clinical trial on tonal tinnitus with tailor-made notched music training. BMC Neurology, 16, 38. https://doi.org/10.1186/s12883-016-0558-7
2015
Chodura, S., Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2015). Interventions for children with mathematical difficulties: a meta-analysis. Zeitschrift Für Psychologie, 223(2), 129–144. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000211
Kuhn, J.-T. (2015a). Developmental dyscalculia: causes, characteristics, and interventions. Zeitschrift Für Psychologie, 223(2), 67–68. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000204
Kuhn, J.-T. (2015b). Developmental dyscalculia: neurobiological, cognitive, and developmental perspectives. Zeitschrift Für Psychologie, 223(2), 69–82. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000205
Kuhn, J.-T., & Ranger, J. (2015). Measuring ability, speed, or motivation: a comment on Goldhammer (2015). Measurement, 13(3/4), 173–176. https://doi.org/10.1080/15366367.2015.1105065
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2015a). Assessing person fit with the information matrix test. Methodology, 11(1), 3–12. https://doi.org/10.1027/1614-2241/a000085
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2015b). Modeling information accumulation in psychological tests using item response times. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 40(3), 274–306. https://doi.org/10.3102/1076998615583903
Ranger, J., Kuhn, J.-T., & Gaviria, J.-L. (2015). A race model for responses and response times in tests. Psychometrika, 80(3), 791–810. https://doi.org/10.1007/s11336-014-9427-8
2014
Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2014). Number sense or working memory?: The effect of two computer-based trainings on mathematical skills in elementary school. Advances in Cognitive Psychology, 10(2), 59–67.
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2014). An accumulator model for responses and response times in test based on the proportional hazards model. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 67(3), 388–407. https://doi.org/10.1111/bmsp.12025
2013
Kuhn, J.-T., & Kiefer, T. (2013). Optimal test assembly in practice: the design of the Austrian educational standards assessment in mathematics. Zeitschrift Für Psychologie, 221(3), 190–200. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000146
Kuhn, J.-T., Raddatz, J., Holling, H., & Dobel, C. (2013). Dyskalkulie vs. Rechenschwäche: basisnumerische Verarbeitung in der Grundschule. Lernen und Lernstörungen, 2(4), 229–247. https://doi.org/10.1024/2235-0977/a000044
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2013). Analyzing response times in tests with rank correlation approaches. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 38(1), 61–80. https://doi.org/10.3102/1076998611431086
2012
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2012a). A flexible latent trait model for response times in tests. Psychometrika, 77(1), 31–47. https://doi.org/10.1007/s11336-011-9231-7
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2012b). Assessing fit of item response models using the information matrix test. Journal of Educational Measurement, 49(3), 247–268. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.2012.00174.x
Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2012c). Improving Item Response Theory model calibration by considering response times in psychological tests. Applied Psychological Measurement, 36(3), 214–231. https://doi.org/10.1177/0146621612439796
2011
Freund, P. A., Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2011). Measuring current achievement motivation with the QCM: short form development and investigation of measurement invariance. Personality and Individual Differences, 51(5), 629–634. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.05.033
Zeuch, N., Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2011). Analysis of the Latin Square Task with linear logistic test models. Learning and Individual Differences, 21(5), 629–632. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.03.004
2009
Klein Entink, R. H., Kuhn, J.-T., Hornke, L. F., & Fox, J.-P. (2009). Evaluating cognitive theory: a joint modeling approach using responses and response times. Psychological Methods, 14(1), 54–75. https://doi.org/10.1037/a0014877
Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2009a). Exploring the nature of divergent thinking: a multilevel analysis. Thinking Skills and Creativity, 4(2), 116–123. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2009.06.004
Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2009b). Gender, reasoning ability, and scholastic achievement: a multilevel mediation analysis. Learning and Individual Differences, 19(2), 229–233. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2008.11.007
Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2009c). Measurement invariance of divergent thinking across gender, age and school forms. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 1–7. https://doi.org/10.1027/1015-5759.25.1.1
2008
Holling, H., Blank, H., Kuchenbäcker, K., & Kuhn, J.-T. (2008). Rule-based item design of statistical word problems: a review and first implementation. Psychology Science Quarterly, 50(3), 363–378. Abgerufen von http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/PschologyScience/3-2008/04_Holling.pdf
Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2008). Does intellectual giftedness affect the fa ctor structure of divergent thinking?: Evidence from a MG-MACS analysis. Psychology Science Quarterly, 50(2), 283–294. Abgerufen von http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/PschologyScience/2-2008/13_Holling.pdf
Kuhn, J.-T., Holling, H., & Freund, P. A. (2008). Begabungsdiagnostik mit dem Grundintelligenztest (CFT 20-R): psychometrische Eigenschaften und Messäquivalenz. Diagnostica, 54(4), 184–192. https://doi.org/10.1026/0012-1924.54.4.184
2007
Beckmann, B., Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2007). Reliability of verbal–numerical working memory tasks. Personality and Individual Differences, 43(4), 703–714. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.01.011
Salaschek, M., Holling, H., Freund, P. A., & Kuhn, J.-T. (2007). Benutzbarkeit von Software: Vor- und Nachteile verschiedener Methoden und Verfahren. Zeitschrift für Evaluation, 6(2), 247–276.
Kapitel
2017
Kuhn, J.-T. (2017). Rechenschwäche – eine interdisziplinäre Einführung. In A. Fritz, S. Schmidt, & G. Ricken (Hrsg.), Handbuch Rechenschwäche: Lernwege, Schwierigkeiten und Hilfen bei Dyskalkulie (S. 14–29).
2016
Itzlinger-Bruneforth, U., Kuhn, J.-T., & Kiefer, T. (2016). Testkonstruktion. In S. Breit & C. Schreiner (Hrsg.), Large-Scale Assessment mit R: methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandardüberprüfung (S. 21–50).
Kiefer, T., Kuhn, J.-T., & Fellinger, R. (2016). Testdesign. In S. Breit & C. Schreiner (Hrsg.), Large-Scale Assessment mit R: methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandardüberprüfung (S. 149–184).
2010
Bertling, J. P., Zeuch, N., Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2010). Unfaire Fragen? Eine Überprüfung der Geschlechtsfairness des Studentenpisa-Tests. In S. Trepte & M. Verbeet (Hrsg.), Allgemeinbildung in Deutschland: Erkenntnisse aus dem SPIEGEL-Studentenpisa-Test (S. 243–253). https://doi.org/10.1007/978-3-531-92543-1_16
Holling, H., Bertling, J., Zeuch, N., & Kuhn, J.-T. (2010). Automatische Itemgenerierung: Grundlagen und Darstellung automatisch generierter Items anhand Lateinischer Quadrate. In F. Preckel, W. Schneider, & H. Holling (Hrsg.), Diagnostik von Hochbegabung (S. 211–231).
Kuhn, J.-T. (2010). Hypothesentestung. In H. Holling & B. Schmitz (Hrsg.), Handbuch Statistik, Methoden und Evaluation (S. 350–357).
2008
Holling, H., Freund, P. A., & Kuhn, J.-T. (2008). Einfachheit als Gestaltungsfaktor von Wissensmanagementsystemen: eine conjoint-analytische Untersuchung. In J. Vom Brocke & J. Becker (Hrsg.), Einfachheit in Wirtschaftsinformatik und Controlling: Festschrift für Heinz Lothar Grob (S. 51–63).
2007
Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2007). Methoden der Datenerhebung. In H. Schuler & K. Sonntag (Hrsg.), Handbuch der Arbeits- und Organisationspsychologie (S. 90–97).
2006
Holling, H., Kuhn, J.-T., & Freund, P. A. (2006). Anforderungsanalytische Methoden der Softwareevaluation. In H. L. Grob & J. Vom Brocke (Hrsg.), Internetökonomie: ein interdisziplinärer Beitrag zur Erklärung und Gestaltung hybrider Systeme (S. 279–294).
Roberts, R. D., Schulze, R., Zeidner, M., Matthews, G., Freund, P. A., & Kuhn, J.-T. (2006). Emotionale Intelligenz: Verstehen, Messen und Anwenden - ein Resümee. In R. Schulze, P. A. Freund, & R. D. Roberts (Hrsg.), Emotionale Intelligenz: ein internationales Handbuch (S. 313–341).
Schulze, R., Roberts, R. D., Zeidner, M., Matthews, G., Kuhn, J.-T., & Freund, P. A. (2006). Theorie, Messung und Anwendungsfelder emotionaler Intelligenz: Rahmenkonzepte. In R. Schulze, P. A. Freund, & R. D. Roberts (Hrsg.), Emotionale Intelligenz: ein internationales Handbuch (S. 11–35).
Sammelwerk
2018
Kuhn, J.-T., Schwenk, C., Raddatz, J., Dobel, C., & Holling, H. (2018). CODY-M 2-4: CODY-Mathetest für die 2.-4. Klasse. Düsseldorf: kaasa health.